Kunta-alan eläkevakuutuksen ohjeet ovat muuttuneet 1.1.2017 lähtien ja jatkossa yrittäjän eläketurvaa tulee karttua kaikesta kunnan tilaamasta työstä. Jos asiakkaasi on kunta tai kunnan omistama toimija, sinulla täytyy olla voimassaoleva yrittäjän eläkevakuutus. Jos kunta tilaa tuotteita tai palveluita yritykseltä tai yksityiseltä ammatinharjoittajalta, heille tulee aina toimittaa voimassaoleva YEL -todistus. Lisätietoja YEL-vakuutuksesta löytyy artikkelissa Mikä on YEL-vakuutus?

Jos liiketoimintasi on vähäistä ja voimassaolevaa YEL-vakuutusta ei ole, on kunnalla velvollisuus pidättää Kunnallisen eläkejärjestelmän (KuEL) mukainen maksu laskutettavasta summasta. Lasku maksetaan tässä tilanteessa palkanmaksuprosessin kautta ja tilityksessä vähennetään yleensä n. 6-8% laskutuksen ALV 0% summasta iästäsi riippuen.

Mikäli olet eläkkeensaaja, sinun tulee toimittaa kunta-asiakkaalle todistus voimassa olevasta eläkkeestä.

Jos myyt palveluita kunnalle tai muulle julkiselle toimijalle, niin saat lisätietoja KuEL -maksusta ja sen määräytymisestä kunnalta.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?