OP Kevytyrittäjä ottaa käyttöön Suomi.fi-valtuudet

OP Kevytyrittäjä -palveluun tulee muutoksia viranomaisten järjestelmien uudistumisen myötä. Pyydämmekin kaikilta käyttäjiltämme Suomi.fi-valtuudet yrityksesi veroasioiden hoitoa varten heti palveluumme rekisteröitymisen jälkeen. Valtuutuksessa menee vain hetki ja ohjeemme löydät alempana artikkelista.

Miksi valtuudet tarvitaan?

Tarvitsemme Sinulta Suomi.fi -valtuudet, jotta voimme jatkossakin hoitaa ennakkoverojen maksut puolestasi

OP Kevytyrittäjä -palvelun käyttämä ennakon täydennysmaksu on poistunut käytöstä 31.10.2018 ja Verohallinto on korvannut sen lisäennakolla. Lisäennakon maksaminen on uusi ominaisuus ja edellyttää Suomi.fi-valtuuksien käyttöä.

Voit lakkauttaa valtuudet, jos lopetat palvelumme käytön.

Mitä käy, jos en anna valtuuksia?

Jos et anna valtuuksia, emme voi maksaa lokakuusta eteenpäin kertyneitä ennakoita verottajalle, jolloin ne palautuvat tilillesi ja sinun tulee tarvittaessa itse hoitaa lisäennakon hakeminen sekä maksaminen. Muihin OP Kevytyrittäjän tekemiin ilmoituksiin ja maksuihin tällä ei ole vaikutusta.

Lisäennakon vähimmäisraja

Lisäennakkoa maksetaan, jos ennakkoveroja on kertynyt vähintään 170 euroa. Jos kertymä on alle 170 euroa, siirretään summa automaattisesti tilillesi.

Näin valtuutat OP Kevytyrittäjä -palvelun hoitamaan yrityksesi veroasioita Suomi.fi-palvelussa.

Valtuuksien myöntäminen vie sinulta muutaman minuutin. Tarvitset tätä varten verkkopankkitunnuksesi joilla voit tunnistautua palveluu. Avaa ensin Suomi.fi etusivu ja seuraa alla olevia ohjeita.

1. Klikkaa sivun ylävalikosta ”Tunnistaudu” -nappia.

2. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi

3. Tunnistautumisen jälkeen palaat automaattisesti Suomi.fi-etusivulle

Klikkaa sivun keskeltä linkkiä ”Siirry valtuuksiin”.

4. Sivun auettua, klikkaa sivun oikeasta reunasta ”Asioi yrityksen puolesta”

Tämä on erittäin tärkeä vaihe jolla varmistat että myönnät valtuuden yrityksesi asioinnin puolesta.

5. Klikkaa ”Valitse” oman y-tunnuksen kohdalta listassa

Valintasi muuttuu oranssin väriseksi kun olet klikannut nappia.

6. Klikkaa ”Vahvista ja jatka asiointipalveluun”

7. Vahvistuksen jälkeen klikkaa sivun oikealta reunalta löytyvästä ”Anna valtuus” -napista

8. Valitse valtuuden tyypiksi ”Asiointivaltuus”

Valinnan jälkeen jatka eteenpäin klikkaamalla “Seuraava”.

9. Lisää valtuuden osapuolet

Klikkaa “Lisää yritys” -nappia, jonka jälkeen kirjoita aukeavaan hakukenttään yrityksen nimeksi “Pivo Wallet Oy” ja valitse kyseinen yritys listasta. 

Huom! Jos hakukentän avulla ei löydy oikeaa yritystä, niin tarkista että valtuutuksen osapuolen nimi on kirjoitettu oikein.

Jatka eteenpäin painamalla “Seuraava”.

10. Valitse valtuutusasioista “Veroasioiden hoito” ja klikkaa “Seuraava”.

11. Valitse valtuuden voimassaoloaika ja klikkaa “Seuraava”

Valitsemasi voimassaoloaika määrittää sen ajanjakson millä palvelumme voi hoitaa yrityksesi veroasioita kuten veroilmoituksia. Suosittelemme valitsemaan ajaksi 5 vuotta, voit myös valita lyhyemmän tai pidemmän ajanjakson.

Valitse aina alkupäivämääräksi kuluva päivämäärä, jolloin teet valtuutusta. Kuluva päivämäärä on esiasetettu sille varattuun kenttään. Älä muuta alkuaikaa myöhemmälle tai aiemmalle ajanjaksolle. 

Sinun tulee huolehtia että valtuus on voimassa aina sinä aikana kun olet palvelun käyttäjä. Voit myöhemmin tarvittaessa palata Suomi.fi-palveluun muokkaamaan tai poistamaan antamaasi valtuutta.

12. Vahvista valtuutus

Tarkista että antamasi tiedot ovat oikein. “Valtuuttaja” -kohdassa tulee näkyä sinun y-tunnuksesi, eikä henkilötunnuksesi. Jos kohdassa näkyy henkilötunnuksesi, et ole suorittanut kohtaa 4. -ohjeissa. Tässä tapauksessa aloita valtuutuksien antaminen alusta ohjeiden mukaisesti.

Jos tiedot ovat oikein, vahvista valtuutus “Vahvista” -napista.

Tämän jälkeen palaat “Valtuutus” -etusivulle ja saat ilmoituksen onnistuneesta valtuutuksesta. Antamasi valtuutus näkyy myös “Annetut valtuudet” -osiossa.

Voit nyt kirjautua ulos Suomi.fi -palvelusta oikeasta yläkulmasta löytyvästä napista.

Olen tehnyt valtuutuksen, mutta en pääse käyttäjätililleni

Jos olet tehnyt jo kerran valtuutuksen, mutta et pääse käyttäjätilillesi niin silloin valtuutus on tehty virheellisesti.

Sinun pitää silloin tarkistaa alla olevan ohjeen mukaisesti, onko valtuutus annettu oikein.

Suomi.fi -valtuutuksen tarkistaminen

Voit tarkistaa Suomi.fi -palvelussa antamasi valtuudet seuraavalla tavalla: 

  1. Kirjaudu sisään Suomi.fi-palvelussa. Kirjautumiseen tarvitset pankkitunnukset.
  2. Kirjautumisen jälkeen klikkaa kohdasta "Annetut valtuudet"  
  3. Valtuuslistan yläpuolella on nappi, jossa lukee "asioi yrityksen puolesta", jonka valitsemisen jälkeen pääset vaihtamaan asiointiroolisi yritykseksi
  4. Uudesta listasta näet kaikkien valtuutuksien tiedot klikkaamalla valtuutuksen saajan nimeä

Tarkista erityisesti oletko antanut valtuutuksen y-tunnuksellasi. Valtuutusta annettaessa pitää siis valita "asioi yrityksen puolesta”. Tämä on yleisin virhe jonka takia valtuutus ei mene läpi.

En pääse tekemään valtuutusta Suomi.fi -sivulla, mitä teen?

Verkkopankkitunnukset

Sinulla tulee olla voimassaolevat verkkopankkitunnukset, jotta voit tehdä valtuutuksen. 

Jos et pääse kirjautumaan Suomi.fi -palveluun verkkopankkitunnuksillasi, niin syynä voi olla ettei sinulla ole asiointioikeuksia esim. edunvalvonnan takia. Pyydämme olemaan silloin yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kokeile toista selainta tai laitetta

Joillakin nettiselaimilla tai laitteilla valtuutuksen antaminen ei ole onnistunut. Jos et pääse etenemään valtuutuksen teossa Suomi.fi -sivulla, niin kokeile vaihtaa nettiselainta. Jos teet valtuutusta tietokoneella, niin koeta myös tehdä se puhelimella tai toisella tietokoneella.

Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä Suomi.fi -asiakaspalveluun

Suomi.fi -sivustoon liittyvissä ongelmissa sinua auttaa Kansalaisneuvonta. Ole yhteydessä Kansalaisneuvontaan, niin saat apua kohtaamaasi ongelmaan:

palveluneuvoja@kansalaisneuvonta.fi
Puhelin: 0295 000
Ma-pe klo 8.00–21.00
La klo 9.00–15.00

Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?